» » ساختمان و سازه ی چوبی

ساختمان و سازه ی چوبی


  چوب یکی ازمهم ترین و قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی که معمولا در مناطق جنگلی از آن برای ساخت خانه‌های مسکونی  مورداستفاده قرار گرفته و در حال حاضر نیز به صورت کاغذ،مقوا،فیبر،نئوپان،تخته لایه،چوب ضربه ای و…دیگر رشته ها کاربرد های فراوان دارد.به طوری که بسیاری از فعالیتهای معمول زندگی، بدون استفاده از چوب امکان پذیر نمی باشد.در سال های گذشته صنعت چوب ‌بری، عمل‌آوری چوب و سیستم‌های چوب نمای ساختمانی در کشورهای صنعتی پیشرفت بسیاری کرد  به گونه‌ای که امروزه  بیش از ۹۰ درصد ساختمانهای مسکونی با ارتفاع کمتراز شش طبقه این کشورها از چوب استفاده می کنند.بطور معمول درختی از نوع برگ سوزنی برای سازه‌های چوبی استفاده می شود که در بازار ایران به چوب روسی معروف است. 
مهمترین مشخصات این سیستم ساختمانی مقاومت بالای آن در برابر زلزله، توزیع یکنواخت نیروهای جانبی باد و زمین لرزه در دیوار و سقف، استحکام قاب دیوارها و هدایت لرزه‌ای آنها، استحکام و پیوستگی عضوهای افقی مانند سقف و بام، اتصال داخلی و یکپارچگی تمام اجزای ساختمانی و سبکی آن است.چوب با داشتن خواص منحصر به فرد خود،ماده ی بسیار مناسبی برای سازه و نمای ساختمان  است و یقینا اولین ماده ای بود که انسان ازان برای ایجاد سرپناه استفاده کرد.
سازه چوبی به دلیل اینکه چوب خود یک جانداربوده باعث ارامش بیشتری در انسان می شوندو زندگی در این ساختمان ها از لحاظ روانی برای انسان مناسب تر است.برای سازه چوبی باید جنگل ها را از بین بردو درخت ها را برید ولی یک راه برای این مشکل وجود دارد و ان هم اینکه به ازای بریدن هر درخت یک درخت بکاریم.درواقع می توان با ساخت جنگل های مصنوعی از الودگی کارخانه های تولید فولادو بتن جلوگیری کرد.از جنبه معماری می توان گفت که خانه های چوبی باعث زیبایی شهر ها می شوند و رنگ و بوی خاصی به ان می دهند و در زندگی و روابط اجتماعی انسان نقش بسزایی دارند.در ساخت وسازه چوبی نیاز به تخصص های متعدد نیست و این کار درصد خطا را در حین ساخت و ساز کم می کند.

 

ساختمان و سازه ی چوبی


ویژگی ساختمان و سازه چوبی :

 هنوز ساختمان و سازه چوبی وجود دارد که مربوط  به حدود 300 سال پیش است که قابل استفاده می باشند. این موضوع  نشان میدهد که اگرچوب در شرایط مناسبی استفاده شود عمر مفید ان بیش از مصالح ساختمانی است. چوب در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی بسیار سبک است و در نتیجه ، حمل ان به کارگاه هایی که با چوب سرو کار دارند ، راحت تر و ارزان تر است.از طرفی ساختمان های چوبی را می توان بدون در نظر گرفتن تغییرات جوی در هر زمان ساخت بدون اینکه شرایط مختلف فصول موجب توقف کار شود. درنتیجه ، زمان خانه سازی با استفاده از چوب کوتاه تر از مصالح دیگر است.چون چوب نسبت به مصالح ساختمانی دیگر بسیار سبکتر و همچنین ضربه گیرتر می باشد، برای مناطق زلزله خیز مصالح ساختمانی خوبی است.
 

تاریخ : 22-07-1397, 13:56

نویسنده : admin

آمار بازدید : 10346

دسته : مقالات

تگ های مطلب : ترمو, ترموود, چوب نما, چوب ترمووود, چوب ترمود, چوب ترموود, چوب ضد آب, نمای چوبی, نمای چوبی ساختمان, نمای ساختمان, سازه ی چوبی

ساختمان سرا