انواع چوبها

انواع چوبها
سخت چوب ها :درختهاي آنها پهن برگ هستند. برگ اکثر آنها در پاييز مي ريزد. بافت چوب درختان پهن برگ تنها در زمانی که درخت برگ دارد، رشد می‌کند. رشد و نمو در بهار شروع می‌شود و به مرور در پاییز متوقف می‌شود . لذا حلقه سالیانه این درختان به صورت یکنواخت از چوب بهاره دارای رنگ روشن به طرف چوب پاییزه تیره رنگ تغییر می‌کند. نام سخت چوب‌ها ، بدلیل نوع بافت آنها است و دلیل بر سخت‌تر بودن کلیه چوب‌های این دسته نمی‌باشد . برخی از درختان پهن برگ عبارتند از: اش، گردو ، انجیر ، بلوط ، چنار ، راش ، تبریزی ، سپیدار و افرا . این چوبها دارای دانسیته (چگالی) یا فاصله مولکولی کمتری هستند و به علت نداشتن گره های مرکزی از بافت خاصی برخوردارند که بسیار زیبا می باشد.

نرم چوبها : اين درختها برگهاي سوزني دارند. اکثراً هميشه سبز هستند (در پاييز برگهايشان نمي ريزد)، البته غير از انواع کاج اروپايي، سرو و سياه کاج با ميوه هاي مخروطي شکل. بافت چوب درختان سوزنی برگ در طول سال ، زمان رشد بیشتری دارد این نوع درختان در بهار و تابستان با شدت بیشتری رشد می‌کنند و سپس تا پایان فصل سرما این رشد و نمو به کندی می‌گراید و به آرامی ادامه پیدا می‌کند . به این دلیل ، چوب پاییزه و بهاره در حلقه سالیانه براحتی از یکدیگر تمیز داده می‌شود و رنگ آنها این مساله را مشخص می‌کند . در فصل بهار ، بدلیل وجود آب فراوان و خاک سرشار از مواد غذایی موجب می‌شود که سلولهای پهن با دیواره نازک تشکیل شوند و بافتی متخلخل و نسبتا کمرنگ بوجود آورندامابا کاهش سرعت رشد در اواخر تابستان ، چوب پاییزه شکل می‌گردد که متشکل از الیاف دیواره ضخیم است و به ساقه مقاومت و استحکام مکانیکی می‌دهد و فشرده‌تر ، تیره‌تر و مقاومتر از چوب بهاره می‌باشد . 
 
 

٪۸۰ از الواری که در جهان تولید و داد‌و‌ستد می‌شود از درختان نرم‌چوب به‌دست می‌آید‌. مراکز اصلی و سنتی تهیه و تولید این الوار در جهان فنلاند‌،اسکاندیناوی‌،روسیه، وآمریکای شمالیاست‌

درختان کاج فنلاند از بهترین انواع چوبهای کاج در جهان هستند؛ زیرا شرایط اقلیمی خاص منطقه نیمه قطبی فنلاند به گونه ای است که زمستانهای بلند و تابستانهای کوتاه دارد و درختان تنها 2 ماه از سال فرصت رشد دارند؛ رطوبت خاک بسیار بالاست و در تابستانها شرایط ایده آلی برای یک جنگل قطبی وجود دارد. به علت کوتاه بودن تابستان درختها فقط فرصت دارند به سمت آفتاب و مستقیم حرکت کنند؛ در نتیجه درختان بسیار صاف و مستقیم به طور عمودی رشد می کنند. این امر باعث می شود درختان کاج فنلاندی بسیار مناسب برای تهیه الوار باشند. 
انواع چوبها
انواع چوبها
انواع چوبها
انواع چوبها
انواع چوبها

تاریخ : 10-12-1393, 15:27

نویسنده : admin

آمار بازدید : 92721

دسته : مقالات

تگ های مطلب :

ساختمان سرا