چوب نما

چوب نما

امروزه استفاده از چوب های ترمووود در نمای ساختمان ها بسیار رایج شده است. یکی از موارد استفاده از این چوب ها در نمای چوبی و همچنین در کف های چوبی می باشد. 
چوب های نرم به علت سبکی و قیمت پایین همچنین داشتن بافت زیبا اگر ترمو شده باشند برای نمای چوبی ساختمان بسیار مناسب هستند و چوب های سخت به علت بافت خاصشان بسیار زیبا هستند و نماهای چوبی چشم نوازی را ایجاد می کنند، اما به علت قیمت بالای آنها  و وزن بیشتر نسبت به چوب های نرم کمتر در نماهای چوبی کاربرد دارند. 
 

چوب نما

 



تولید ترموود

تولید ترموود بر پایه استفاده از دمای بالا و بخار است.در روش ترمووود کردن از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی شود این پروسه موجب بهبود پایداری ابعادی و دوام بیولوژیکی چوب می‌شود.
 

چوب نما

 



پروسه تولید ترمووود می‌تواند به سه قسمت تقسیم شود :

  • افزایش دما و استفاده از کوره جهت خشک کردن 

دمای هوا در کوره بسیار سریع با استفاده از بخار و گرما تا c˚ ۱۰۰ رسانده می‌شود و دمای چوب هم مشابه به همان سطح می‌رسد. سپس دما بطور پایدار به c˚ ۱۳۰ می‌رسد و فرایند خشک شدن انجام می‌شود.  بخار سبب جلوگیری از ترک خوردگی می شود. همچنین تغییرات شیمیایی در چوب را تسریع می‌کند. در انتهای این فاز مقدار رطوبت تقریبا به صفر می‌رسد.


در طی فاز حرارتی شدید، دمای هوا و چوب به ۱۸۵-۲۲۵ c˚ می‌رسد. دمای بیشینه بستگی به کاربرد نهایی ماده دارد. وقتی دما به سطح مورد نظر رسید، دما برای ۳-۲ ساعت بطور ثابت باقی می‌ماند.
دما با استفاده از سیستم‌های اسپری‌کننده کاهش می‌یابد. رطوبت‌دهی مجدد و بهینه‌سازی برای رساندن رطوبت چوب به سطح حدود ۴% انجام می‌شود.

برخی از خصوصیات ترمووود عبارتند از :

ثبات ، نفوذپذیری ، خواص گرمایشی ،مقاومت فشاری و مقاومت پیچ خوردگی .

  1. ثبات : به علت مقدار رطوبت اندک و تغییرات شیمیایی کامپوزیت  به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. 
  2. نفوذپذیری : پروسه ترمووود، جذب آب توسط چوب را کاهش می‌دهد که مقدار این کاهش ها متفاوت است.
  3.  خواص گرمایشی : رسانایی گرمایی ترمووود ۲۵-۲۰% کمتر از چوب فرآوری نشده است که همین امر موجب افزایش عایق بندی می شود.
  4. مقاومت فشاری : مقاومت فشاری به چگالی چوب بستگی دارد.
  5.  مقاومت پیچ خوردگی : این نوع مقاومت رابطه مستحکمی با چگالی دارد. تاثیر اصلی بر مقاومت پیچ‌خوردگی بیشتر ناشی از اختلاف کلی در چگالی چوب می باشد و بر روند ترمووود شدن تاثیر چندانی ندارد.
 

چوب نما

 


تاریخ : 28-11-1396, 12:39

نویسنده : admin

آمار بازدید : 57376

دسته : مقالات

تگ های مطلب : ترمووود, نمای چوبی, نماهای چوبی, چوب نما

ساختمان سرا