» » روف گاردن و مزایای آن

روف گاردن و مزایای آن

به هر گونه باغ یا باغچه که در بام ساختمانی ساخته شده باشد روف گاردن یا باغ پشت‌بامی (به انگلیسی: Roof garden) گفته می‌شود. این باغ‌ها علاوه بر زیبایی می‌توانند برای تولید غذا، کنترل دما، بهبود معماری و ایجاد محیط مناسب زندگی برای جانداران وحشی و همچنین تفریح بکار روند. چنین باغ‌هایی در مقیاس بزرگ می‌توانند بر آب و هوا و محیط زیست منطقه تأثیر گذاشته و آن را بهبود بخشند.
 

روف گاردن و مزایای آن


به لحاظ تاریخی کشت گیاهان بر بام‌ها سابقه طولانی داشته. چنین باغ‌هایی در بین‌النهرین، امپراطوری روم باستان و همچنین مصر باستان وجود داشته ‌است که اکنون نوع امروزی آن را روف گاردن می نامند
روف گاردن ها اکثراً در مناطق شهری یافت می‌شوند و گیاهان در کل توان کاهش جذب دمای ساختمان‌ها را دارند که باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود. میزان جذب دمای نور خورشید در گیاهان بسیار کمتر از مواد ساختمانی و مواد بکار رفته در جاده‌ها و خیابان هاست و اگر سطح ساختمان‌ها از گیاه پوشیده شده باشد باعث جذب بسیار کمتر حرارت می‌شود. حرارتی که پس از جذب به محیط اطراف بازپس داده شده و باعث افزایش حرارت محیط می‌شود. تحقیقات انجام گرفته نشان می‌دهد که روف گاردن ها در زمان‌های مختلف روز تأثیر قابل توجهی بر دمای لایه‌های مختلف بام و کاهش آن دارند.
 

روف گاردن و مزایای آن

 


علاوه بر این، روف گاردن ها اثر قابل توجهی بر جذب آب باران و جلوگیری از هدر رفت آن دارند. با گسترش شهرها سطوح زمین به سطوح سخت آسفالت و سیمان تبدیل شده و از جذب آب توسط زمین جلوگیری می‌شود. در هنگام بارندگی از آنجایی که آب باران جذب زمین نمی‌شود حجم عظیمی از آب در سطح زمین جاری شده که این باعث مشکلات عدیده‌ای است. روف گاردن ها می‌توانند با جذب آب، جاری شدن آب را در سطح به تاخیر انداخته و در کنترل حجم آب جاری کمک کنند. در مراحل بعدی، می‌توان از آب ذخیره شده برای آبیاری گیاهان استفاده کرد.
در بامی که قابل دسترسی برای ساکنان محل است می‌توان برای تولید غذای محلی در مقیاسی کوچک یک مزرعه شهریایجاد کرد. چنین مزرعه‌ای می‌تواند منبعی برای محصولات تازه برای تکمیل غذای مورد نیاز افراد محلی باشد. به عنوان مثال دانشگاه ترنت در بام محل دانشگاه اقدام به تولید غذا برای شاگردان می‌کند. در آپارتمان‌های کوچک که فضای کشت کمتر است می‌توان اقدام به کشت عمودی کرد. چنین شیوه‌ای فضای کمتری به کار می‌برد و به عنوان مثال با استفاده از یک پنجم فضای متعارف می‌توان ده برابر بیشتر محصول تولید کرد. چنین شیوه‌هایی می‌تواند مشوق استفاده کمتر از کودهای شیمیایی و سموم و همچنین حفاظت بهتر از محیط زیست شود.
برای برنامه‌ریزهای شهری، سیاست‌ورزی سبز مبتنی بر حفظ محیط زیست برای بهبود محیط و زیباشناسی شهری از اولویت بالایی برخوردار است. طبق محاسبات برآورد می‌شود که اگر نیمی از بام‌های شهر توکیو توسط گیاهان سبز شود، درجه حرارت شهر بین ۱۱ تا ۸۴ صدم درجه کاهش می‌یابد. چنین کاهشی در دما منجر به صرفه جویی تقریباً ۱۰۰ میلیون ین می‌شود. سبز کردن روف گاردن توسط گیاهان می‌تواند شامل کشت درختان تزئینی، بوته‌ها، تاک‌ها، کشت سبزیجات تازه و ترکیب‌های مختلفی از گلها باشد که به نسبت‌های مختلف موجب زیبایی محیط شده یا به بهبود محیط زیست کمک کرده یا غذای بیشتری را برای ساکنان محل تأمین می‌کند.
به تازگی طرحی با نام پشت بام‌های سبز در ایالات متحده آمریکا در دست اجرا است که در آن سطح پشت بام آسمان خراش‌ها و برج‌های مسکونی – تجاری با پوششی از سلول‌های خورشیدی و فضای سبز پوشیده می‌شود . گروهی از پژوهشگران در ایالات متحده آمریکا در حال عملی کردن طرحی هستند که با نام پشت بام‌های سبز شهرت داشته و ادعا می‌شود که با اجرای این طرح می‌توان تا میزان بیست و شش درصد در مصرف انرژی صرفه جوئی کرد . این طرح در حال حاضر به صورت آزمایشی در پشت بام مرکز همایش‌های جاکوب کی – جاویتز Jacob K. Javits Convention Center  در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا در حال اجرا است . ابعاد این پروژه که در پشت بام اجرا می‌شود به اندازه 5 برابر یک زمین فوتبال بوده و این طرح بزرگترین طرح روف گاردن  در ایالت‌های شمالی کشور آمریکا محسوب می‌شود.

روف گاردن و مزایای آن


 
روف گاردن به بامی اطلاق می شود که تمام یا قسمتی از آن توسط فضای سبز پوشیده شده باشد و در واقع یک سیستم سبک وزن مهندسی‌ساز است که رشد گیاه را در بام میسر ساخته و درعین حال در برابر اشعه ی خورشید، اتلاف انرژی و ... از بام محافظت می کند.
ایجاد محیطی مفرح و زیبا در ارتفاع با مناظری متفاوت از آنچه بطور معـمول میبینیم، آن هم در فضای گمشده ای از ساختمان که تاکنون بلا استفاده به نظر می رسیده است، بدون شک ایده ای جالب و منحصر به فرد به منظور ارتقای سطح کیفی زندگی و همچنین افزایش ارزش بـنا و ساختمــان خواهـد بود. روف گاردن در سالهای اخیر با توجه به ارائه راهـکارهای اجرایی مناسب، مورد توجه مهندسین مشاور، معماران و سازندگان در صنعت ساختمان کشورمان گردیده است


تاریخ : 19-01-1398, 14:04

نویسنده : admin

آمار بازدید : 11529

دسته : مقالات

تگ های مطلب : روف گاردن, بام سبز, باغ بام, چوب ترمووود, چوب thermowood

ساختمان سرا